header afbeelding

Wordt het té moeilijk? Dan is er Wijkonnekt.

Gemeenten en welzijnsorganisaties, zorgaanbieders en mantelzorgers staan voor een grote uitdaging: mensen zo lang mogelijk zelfstandig te laten blijven. Maar wat als dat steeds moeilijker wordt? Wat als iemands zelfredzaamheid afneemt? Dan is er Wijkonnekt. ​​​​​​​Wijkonnekt is een onderdeel van De Zorgbalie, een maatschappelijke organisatie die vanuit Terneuzen actief is in de Wmo van het Sociaal Domein in Zeeuws-Vlaanderen. De Zorgbalie is dagelijks met ruim 90 mensen actief om mensen thuis te ondersteunen met huishoudelijke ondersteuning, warme maaltijden en begeleiding. Dit doet de Zorgbalie voor ruim 500 vaste klanten.

De start van Wijkonnekt

In 2018, lang voordat Covid-19 begon, startte De Zorgbalie met Wijkonnekt een online dienstverlening op. Het was één van de eerste beeldzorginitiatieven in Nederland. Wijkonnekt richtte een callcenter in Terneuzen op en nam gepassioneerde en ervaren medewerkers in dienst. Geholpen door speciaal ingerichte online tools zorgen zij ervoor dat klanten zelfredzamer worden door eenvoudiger de connectie te kunnen maken met hun omgeving. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Wat Wijkonnekt doet

Wijkonnekt brengt klanten in contact met hun sociale netwerk, zorgprofessionals, bedrijven en lotgenoten en helpt hen bij dagelijkse taken. Dat doen we op verschillende manieren, maar steeds online, via Vera, de Virtuele E Health Assistentie. ​​​​​​​​​​​​​​

Meer weten over wat onze maatschappelijk verantwoorde aanpak kan betekenen voor uw organisatie? Neem contact op.

Initiatiefnemer: George van Lieshout

Zelfs een Goede Morgen Service!

  • Wijkonnekt richt een maatwerk online omgeving op, afgestemd op iemands interesses, behoeften en (sociaal) netwerk. Zo kan diegene veel dingen zelf blijven ondernemen en regelen en makkelijker in contact komen met zijn/haar omgeving. ​​​​​​​
  • Wijkonnekt is via Vera altijd bereikbaar via beeldbellen. Medewerkers van het callcenter zitten dagelijks klaar om mensen te helpen met vragen, afspraken voor ze te regelen en iemand uit hun netwerk in te schakelen als er hulp nodig is.  ​​​​​​​
  • Wijkonnekt neemt ook proactief contact op met mensen. We bieden diverse services, zoals de Goede Morgen service, een dagelijkse check-up waarbij warm sociaal contact en praktische zaken zoals medicijninname samenkomen. ​​​​​​​

De kracht achter Wijkonnekt

Wijkonnekt bestaat dankzij gepassioneerde mensen met een hart voor de zorg, waaronder initiatiefnemer George van Lieshout. Hij zag hoe enerzijds veel mensen met een beperking enerzijds, maar enorme potentie anderzijds, werkeloos thuiszaten terwijl er een schreeuwende behoefte was aan menselijk contact in het sociaal domein. George: "Wie zelf een langdurige beperking of chronische aandoening heeft, snapt beter wat het is om daarmee te leven. Het gaat er vervolgens niet zozeer om wat mensen allemaal niet kunnen, maar om wat ze wel kunnen, wat hen beweegt en hoe zij verder zijn gekomen. Deze kennis kun je prima inzetten om anderen te helpen. Dat was het idee." Door deze werelden samen te brengen, ontstond een unieke synergie. Een maatschappelijke organisatie van grote toegevoegde waarde: Wijkonnekt. ​​​​​​​

_DSC2359